Propozycja dla pragnących poznać czar i magię żelaznych dróg, które zmieniają zupełnie perspektywę i punkt obserwacji gór. Powtarzające się Wasze pytanie: „…a jeśli nie miałem wcześniej nic wspólnego z ferratami, to czy dam sobie radę?” Jeżeli nie paraliżuje Cię strach przed ekspozycją i pionem ściany, to dasz sobie radę, a umiarkowany strach jest jak najbardziej pozytywną cechą roztropności i koncentracji. Kolejność postępujących dni uczy od podstaw zasad wspinaczki, elementów bezpieczeństwa, oraz obycia ze sprzętem zabezpieczającym. Z analizy realizowanego programu z pełną świadomością oceniamy tę propozycję jako bardzo edukacyjną. Zaledwie po paru dniach wspinaczki zmienia się wiele. Krok staje się oszczędny i o wiele krótszy, a za tym idące poczucie równowagi. Nie ramiona nas wyciągają, lecz wypychają do góry nogi, to one są najmocniejszym elementem motorycznym. Oczy zauważają umięśnione i szorstkie występy skalne, którym ufają nasze stopy. Program ten jest krokiem do przodu, dającym rozwój techniczny i możliwość zdobywania szczytów, gdzie poznane zasady, są codziennością.
PROGRAM WYCIECZKI
Dzień 1.
Wyjazd z kraju. Przejazd nocny przez Czechy i Austrię.
Dzień 2.
W godzinach południowych przyjazd na Passo San Pellegrino (1918 m n.p.m.), przełęcz w masywie Marmolady położoną w odległości 10 km od Moeny. Jej najbliższe otoczenie stanowią: malownicza Costabella, pasmo Monzoni i Col Margherita. Zakwaterowanie w hotelu i czas wolny. Spotkanie z przewodnikiem i prezentacja programu. Kolacja, nocleg.
Dzień 3. FERRATA ALTA VIA BRUNO FEDERSPIEL (grupa Monzoni)
Śniadanie. Wyjście z hotelu. Przejazd wyciągiem krzesełkowym na halę (2318 m n.p.m.) u podnóża gór Costabella i podejście na Passo delle Selle (2528 m n.p.m.). Dalej przejście szlakiem ubezpieczonym Bruno Federspiel po grzbiecie szczytów grupy Monzoni: Punta Valochet (2582 m n.p.m.), Malinvern (2627 m n.p.m.). Podczas przejścia szlaku rozciąga się rozległa panorama na całe Dolomity. Zejście szlakiem przez Malga Crocifisso (1526 m n.p.m.) do Soldanella (1416 m n.p.m.). Powrót autokarem do hotelu. Kolacja, nocleg.
Czas przejścia szlaku ok. 9 godz. Różnica poziomu na szlaku: podejście 300 m, zejście 1200 m. Stopień trudności ferraty – łatwa.
Dzień 4. FERRATA DEL LATEMAR CAMPANILI del LATEMAR (grupa Latemar)
Śniadanie. Przejazd autokarem w kierunku Predazzo do miejsca Stalimen (1050 m n.p.m.). Wjazd kolejką linową i wyciągiem krzesełkowym na Passo Feudo (2190 m n.p.m.). Podejście szlakiem przecinającym zielone hale do schroniska Torre di Pisa (2671 m n.p.m.). Rozciąga się stąd widok na Pale di San Martino, Lagorai, Dolomity Brenta oraz grupę Ortles-Cevedale. Nieopodal schroniska znajduje się forma skalna Torre di Pisa, przypominająca krzywą wieżę. Następnie przejście rozległym płaskowyżem doliny Valsorda do przełączki Forcella dei Campanili (2600 m n.p.m.). Nieopodal zaczyna się ferrata, która prowadzi skalnym szlakiem u podstawy Campanili di Latemar. Przejście trawersem przez półki i przełączki skalne między szczytami podkreślają horyzontalny przebieg trasy. Ferrata kończy się na skalnym tarasie (2750 m n.p.m.) u podnóża szczytu Torre Diamantidi (2842 m n.p.m.). Zejście szlakiem do płaskowyżu doliny Valsorda oraz powrót do schroniska Torre di Pisa i Passo Feudo. Zjazd wyciągiem krzesełkowym i kolejką linową do Predazzo. Powrót autokarem do hotelu. Kolacja, nocleg.
Czas przejścia szlaku ok. 7 godz. Różnica poziomu na szlaku: podejście 600 m, zejście 600 m. Stopień trudności ferraty – łatwa.
Dzień 5. FERRATA SANTNER (grupa Catinaccio)
Śniadanie. Przejazd autokarem do miejsca Frommeralm (1740 m n.p.m.). Przejazd wyciągiem krzesełkowym do schroniska Aleardo Fronza alle Coronelle (2337 m n.p.m.). Dojście do ferraty prowadzi pochyłym zboczem u podnóża szczytu Catinaccio. Ubezpieczony szlak w metalowe liny oraz drabiny prowadzi w rozpadlinach skalnych urozmaiconych w przejścia pionowe i trawersy. Wejście na Passo Santner (2741 m n.p.m.) i zejście do schroniska Re Alberto (2621 m n.p.m.) położonego w sercu Catinaccio u podnóża słynnych szczytów Torri del Vajolet. Dalej zejście skalnym szlakiem do schroniska Vajolet (2243 m n.p.m.) i do schroniska Gardeccia (1949 m n.p.m.). Przejazd lokalnymi busami do Pery di Fassa. Powrót autokarem do hotelu. Kolacja, nocleg.
Czas przejścia szlaku ok. 8 godz. Różnica poziomu na szlaku: podejście 400 m, zejście 790 m. Stopień trudności ferraty – łatwa.
Dzień 6. FERRATA MASARÈ (grupa Catinaccio – Punta Masarè)
Śniadanie. Przejazd autokarem przez Vigo di Fassa i Passo Costalunga do miejsca Alpenrose (1622 m n.p.m.). Wjazd wyciągiem krzesełkowym do schroniska Paolina (2125 m n.p.m.). Trasa prowadzi szlakiem turystycznym Masarè (ok. 1 godz.) do schroniska Roda di Vaèl (2283 m n.p.m.). W schronisku możliwość zostawienia plecaków. Podejście (ok. 30 min.) do ferraty, która zaczyna się wąskim kominem (ok. 50 cm) zabezpieczonym serią metalowych drabinek. Dalej szlakiem turystycznym (5 min.) do miejsca rozpoczęcia wspinaczki na szczyt Punta Masarè (2585 m n.p.m.). Zejście zabezpieczone metalową liną prowadzi wąskim żlebem skalnym, a następnie trudniejszym odcinkiem szlaku zmiennie w górę i w dół. Ferrata kończy się na niewielkiej przełączce, z której szlak przecinający piarg prowadzi (ok. 45 min.) do schroniska Roda di Vaèl. Zejście do schroniska Paolina i zjazd wyciągiem do Alpenrose. Powrót autokarem do hotelu. Kolacja, nocleg.
Czas przejścia szlaku ok. 5 godz., w tym ferratą ok. 2,5 godz. Przewyższenie szlaku 460 m, w tym ferraty 200 m. Stopień trudności ferraty – średnio łatwa, krótkie odcinki przy zejściu trudne.
Dzień 7. FERRATA BRIGATA TRIDENTINA (grupa Sella – Torre Exner)
Śniadanie. Przejazd autokarem przez Passo Gardena do parkingu (1956 m n.p.m.), na którym zaczyna się szlak turystyczny prowadzący (ok. 15 min.) do początku ferraty. Pierwsze 200 m wiedzie jednolitą, dość stromą ścianą o licznych naturalnych chwytach. Druga część ferraty prowadzi wschodnią ścianą turni Exner, bardziej stromą i wyposażoną w drabiny. Tuż pod szczytem Torre Exner (2495 m n.p.m.) przejście przez wiszący most o długości 5 m. Ferrata kończy się na naturalnym tarasie Masores. Podejście (ok. 10 min.) do położonego nad jeziorem schroniska Franco Cavazza al Pisciadù (2587 m n.p.m.). Panorama z tego miejsca jest jedną z najpiękniejszych w Dolomitach. Zejście oporęczowanym na początku żlebem, do doliny Val Setus, a następnie szlakiem przecinającym piarżysko do punktu wyjścia. Powrót autokarem do hotelu. Kolacja, nocleg.
Czas przejścia szlaku ok. 6 godz., w tym ferratą ok. 4 godz. Przewyższenie szlaku 600 m, w tym ferraty 400 m. Stopień trudności ferraty – średnio trudna.
Dzień 8. FERRATA ETERNA -BRIGATA CADORE (grupa Marmolada – Punta Serauta)
Pobranie prowiantu. Wyjazd ok. 6.30. Przejazd autokarem do parkingu przy schronisku Fedaia (2057 m n.p.m.) położonym na wschodnim brzegu Lago di Fedaia. Podejście szlakiem turystycznym (ok. 1 godz.) do miejsca, gdzie zaczyna się ferrata. Droga zaczyna się trudniejszym odcinkiem wspinaczki, dalej długi szlak ferratowy prowadzi w dużej mierze po skalnych płytach północno zachodniej grani. W pobliżu szczytu Punta Serauta ciekawy odcinek wiedzie w dół i w górę ponad rozległym lodowcem Marmolady. Drogę urozmaicają kominki i dość wymagające ścianki. Przed wierzchołkiem grań zamienia się w skalisto piarżysty grzbiet prowadzący do schroniska Serauta (2944 m n.p.m.). Widać stąd główną grań Marmolady wraz z najwyższym szczytem Dolomitów Punta Penia (3343 m n.p.m.). Zjazd kolejką linową do Malga Ciapela (1384 m n.p.m.). Powrót autokarem do hotelu. Kolacja, nocleg.
Czas przejścia szlaku ok. 10 godz. Różnica poziomu na szlaku: podejście 1050 m, zejście 150 m. Stopień trudności ferraty – średnio łatwa.
Dzień 9.
Śniadanie. Wykwaterowanie. Przejazd do Bolzano, otoczonej górami stolicy prowincji Górna Adyga. Spacer po centrum miasta o charakterystycznej włosko-tyrolskiej atmosferze: Piazza Walter, Piazza Erbe, Via dei Portici. Czas wolny. Powrót do autokaru i wyjazd do kraju. Przejazd nocny przez Austrię i Czechy.
Dzień 10.
Przyjazd do kraju.
Cena zawiera:
- 7 noclegów w hotelu Cristallo*** www.hotel-cristallo.com w 2–3-osobowych pokojach z łazienką i telewizorem;
- wyżywienie zgodnie z programem – śniadania (bufet) i obiadokolacje (wybór menu, bufet sałatkowy i deser);
- w jednym dniu programowym zamiast śniadania pobranie prowiantu;
- korzystanie z hotelowego centrum SPA (sauna, duża wanna z hydromasażem);
- opiekę pilota;
- przejazd komfortowym autokarem;
- ubezpieczenie KL i NNW wyniku uprawiania amatorskich sportów ekstremalnych;
- opłatę pobytową;
- podatek VAT.
Cena nie zawiera:
- obowiązkowej opłaty na miejscu za przewodników górskich (6 dni na szlaku przy min. 40 uczestnikach) – 85 EUR;
- biletów na kolejki górskie niezbędne do realizacji programu – ok. 45 EUR;
- opłaty za przejazdy lokalnymi busami – ok. 8 EUR;
- dopłaty do pokoju 1-osobowego – 500 PLN.
Uwagi:
- Program wymaga dobrego przygotowania kondycyjnego, odporności na całodzienny marsz i ekspozycję oraz umiejętności poruszania się na ferratach.
- Należy zabrać buty trekkingowe, odpowiednią odzież górską, plecak, uprząż biodrową z kompletem ferratowym, kask ochronny na głowę.
- W przypadku niekorzystnych warunków pogodowych lub innych przyczyn niezależnych od Biura program może ulec zmianie.
MIASTO | WYJAZD | GODZ. | PRZYJAZD | GODZ. | DOPŁATA |
---|---|---|---|---|---|
Warszawa | Dworzec Zachodni PKS, stan. 10/11 | 13.30 | Dworzec Zachodni PKS, stan. 10/11 | ok.14.00 | 170 PLN |
Łódź | Dworzec PKP Łódź Kaliska, stan. Sindbad przed głównym wejściem | 15.00 | Dworzec PKP Łódź Kaliska, stan. Sindbad przed głównym wejściem | ok.12.30 | 140 PLN |
Częstochowa | Dworzec PKS, stan. 13 | 17.00 | Dworzec PKS, stan. 13 | ok.10.30 | 70 PLN |
Kraków | Dworzec MDA, ul. Bosacka 18 (górna płyta) | 16.00 | Dworzec MDA, ul. Bosacka 18 (górna płyta) | ok.12.30 | 80 PLN |
Katowice | Dworzec PKS, ul. Piotra Skargi | 17.15 | Dworzec PKS, ul. Piotra Skargi | ok.10.20 | 50 PLN |
Gliwice | Zajezdnia PKS, ul Pionierów 8 | 18.30 | Zajezdnia PKS, ul. Pionierów 8 | ok. 9.15 | 50 PLN |
Poznań | Dworzec Letni przy PKP | 14.00 | Dworzec Letni przy PKP | ok.13.30 | 130 PLN |
Leszno | Stacja paliw Shell, Aleje Konstytucji 3 Maja 4 (przy trasie nr.5) | 15.30 | Stacja paliw Shell, Aleje Konstytucji 3 Maja 4 (przy trasie nr.5) | ok.12.00 | 110 PLN |
Wrocław | Dworzec PKS, stan. 4/5 | 17.30 | Dworzec PKS, stan. 4/5 | ok.10.00 | 50 PLN |
Opole | Dworzec PKS | 20.00 | Dworzec PKS | ok. 7.00 | bez dopł. |
ODJAZD Z OPOLA W DNIU POWROTU O GODZINIE 8.00
Nysa | Dworzec PKS, stan. 11 | 21.15 | Dworzec PKS, stan. 11 | ok. 5.30 | bez dopł. |
Głuchołazy | Stacja paliw Orlen, ul. Grunwaldzka 7a | 21.45 | Stacja paliw Orlen, ul Grunwaldzka 7a | ok. 5.00 | bez dopł. |
Uwagi dotyczące transportu:
- Możliwe są przesiadki komunikacyjne w Gliwicach, w zależności od ilości pasażerów. Nie dotyczy dowozów z Poznania, Leszna i Wrocławia.
- W przypadku braku regularnej linii Warszawa-Łódź-Opole, podstawiony będzie bus lub autokar w zależności od ilości zgłoszeń.
- Dowozy z Poznania, Leszna i Wrocławia, podstawiony będzie bus lub autokar w zależności od ilości zgłoszeń.
- Możliwe są połączenia liniowe z ponad 70 miast przedstawionych poniżej na mapie.